Sascha is founder van Great Humans en cultuurcoach voor organisaties die willen groeien vanuit een sterk fundament. Hij helpt founders en hun teams om cultuur concreet en stuurbaar te maken, zodat gedrag, waarden en ambities samenvallen en groei geen toeval is maar het gevolg van scherpe keuzes.
Meer berichten →Als we bij Great Humans aan de slag gaan met het visualiseren van de cultuur van een organisatie, stellen we altijd één vraag: wie is/zijn jullie held(en).
Soms is dat de oprichter. Maar opvallend vaak is het iemand uit het team. Iemand zonder officiële titel, maar met maximale impact. Degene die laat zien waar het bedrijf echt voor staat.
En goede bedrijven snappen dat.
Kijk naar Apple*.
Toen Steve Jobs in 2011 overleed, liet hij een klein kantoor achter op de vierde verdieping van het oude Apple-hoofdkantoor in Cupertino. Geen executive suite. Geen theater. Gewoon een rustige plek met uitzicht op de binnentuin.
Dat kantoor staat er nog steeds. Alles is exact zoals het was. Zijn bureau. Zijn spullen. Zijn naam op de deur. Zelfs de tekeningen van zijn kinderen op het whiteboard zijn nooit weggehaald.
Tim Cook had alles kunnen vernieuwen. Maar dat deed hij niet. Bewust niet.
Want dit is geen gewone werkplek. Dit is geschiedenis. Identiteit. Richting.
Filmpje: Wired
Apple heeft geen standbeeld voor Steve Jobs neergezet. Geen gedenkmuur en geen jaarlijkse show. Ze hebben iets veel mooiers gedaan: zijn plek behouden.
De keuze om zijn kantoor onaangetast te laten zegt alles. Het zegt: dit is waar we vandaan komen. Dit is wie we zijn. En dit willen we nooit vergeten.
Zo’n ruimte werkt als moreel kompas. Als het schuurt. Als het snel gaat. Als de twijfel toeslaat. Dan is er altijd die vraag in de lucht: zouden we dit doen als Steve hier nog zat.
Groeien is mooi. Maar het komt met risico’s. De grootste: jezelf kwijtraken.
Nieuwe mensen. Meer processen. Druk op snelheid. Cultuur verwatert razendsnel als je niet oplet. Juist dan heb je ankerpunten nodig. Symbolen. Verhalen. Helden.
Cultuur is niet wat je op een poster zet. Cultuur is hoe je de dingen doet.
Bij Great Humans maken we cultuur zichtbaar, voelbaar en strategisch. Zodat je bedrijf kan groeien zonder jezelf te verliezen. Begin bij je helden. De rest volgt daaruit.
* Alweer een voorbeeld van Apple denk je wellicht. Mee eens, Apple wordt misschien wel te vaak als ‘makkelijk’ voorbeeld gebruikt. Maar in dit geval vond ik het filmpje met Tim Cook zo treffend dat ik het niet kon laten om erover te schrijven.
Overigen kwam ik laatst in Hengelo eenzelfde situatie tegen. Gewoon bij een oerdegelijk bedrijf. De oorspronkelijke oprichter, inmiddels met pensioen, heeft nog steeds een kantoor. En daar mag verder niemand gebruik van maken. Uit respect. Punt uit.
Groet, Sascha