Werkgeluk is een begrip dat steeds meer terrein wint. Maar wat betekent het eigenlijk? In mijn rol als creatief strateeg bij Great Humans ben ik voortdurend op zoek naar manieren om niet alleen de merkbeleving van bedrijven te versterken, maar ook om de interne cultuur positief te beïnvloeden. Want de cijfertjes liegen er niet om: werkgeluk en bedrijfsresultaten gaan hand in hand.
Volgens een recent onderzoek van Newcom onder 10.729 werkende Nederlanders is de tevredenheid op de werkvloer licht toegenomen sinds 2023 en blijft de beleving van werkgeluk stabiel. Factoren die daarbij een grote rol spelen: zingeving, ontwikkeling, balans en ondersteuning door leidinggevenden. Maar wat me in dit onderzoek vooral opviel, was de eNPS – de Employer Net Promoter Score. Het is een eenvoudige maar effectieve manier om te meten hoe waarschijnlijk het is dat medewerkers hun werkgever aanbevelen. De landelijke, negatieve score van -6 (yup!) laat zien dat er veel werk aan de winkel is.
Aanbeveling
De eNPS bereken je door de criticasters (medewerkers die hun werkgever niet zullen aanbevelen) af te trekken van de promotors (zij die dat wel doen). 88% van de promotors is van plan om bij hun huidige werkgever te blijven werken. Ter vergelijking: slechts 22% van de criticasters heeft die intentie. Dit cijfer laat zien hoe sterk eNPS verbonden is met medewerkersretentie.
“Want to learn about a culture? Listen to the stories” (Michael Margolis)
Hoe pakken we dit aan bij Great Humans? Voor ons begint het allemaal met een sterk verhaal; een fundament. Ik geloof er dan ook heilig in dat een merk niet alleen naar buiten toe moet stralen, maar ook intern moet resoneren. Wanneer werknemers zich onderdeel voelen van een groter geheel, van een merk met een duidelijke missie en waarden, zie je dat terug in hun betrokkenheid en werkgeluk. Bedrijven met een hoge employee experience zijn doorgaans innovatiever, hebben een sterkere merkwaarde en genereren meer klantentrouw. Maar hoe zet je dat om in actie?
Where the magic happens?
Great Humans werkt graag samen met organisaties om niet alleen de klantbeleving te verbeteren, maar ook om medewerkers ambassadeurs van het merk te maken. Een hogere eNPS is daarbij een belangrijk doel. We analyseren bijvoorbeeld de open antwoorden. Dat is de info tussen de regeltjes. Het gevoel, de beleving, het ontastbare uit eNPS-onderzoeken, om te achterhalen waar de echte pijnpunten zitten. Dit zijn de inzichten die ervoor zorgen dat je meer doet dan alleen een cijfer verhogen – je creëert een cultuur van werkgeluk.
Meten is weten, maar luisteren, voelen en observeren is where the Magic happens. Het verhaal dat je intern vertelt, is net zo belangrijk als wat er extern gebeurt. Door medewerkers te betrekken bij de missie van je bedrijf en ze het gevoel te geven dat ze een waardevolle bijdrage leveren, groeit niet alleen hun werkgeluk, maar ook de kracht van je merk.
Wat je doen om het werkgeluk en de eNPS te verbeteren?
Begin met acties op onderstaande punten:
1. Stimuleer creativiteit, ruim baan voor experiment!
Creëer een werkomgeving waarin medewerkers zonder angst voor fouten kunnen experimenteren, wat innovatie en betrokkenheid bevordert.
2. Creëer een generatiespecifieke aanpak voor werkgeluk
Pas je werkgelukstrategie aan op de unieke behoeften van verschillende generaties om iedereen op de juiste manier te ondersteunen.
3. Faciliteer samenwerking tussen generaties om van elkaar te leren
Moedig generaties aan om samen te werken en van elkaar te leren, wat leidt tot innovatieve ideeën en wederzijds begrip.
4. Geef medewerkers eigenaarschap
Meer autonomie verhoogt de motivatie, creativiteit en betrokkenheid bij het succes van de organisatie.
5. Stimuleer groei en bloei en waardeer dat
Stimuleer persoonlijke en professionele groei en erken de bijdragen van medewerkers om werkgeluk en loyaliteit te vergroten.