Afgelopen week stonden we met 4 pubers op de camping op Terschelling. Iedereen gaat hier lekker z’n eigen gang en ligt om 23.00 uur ka-pot in hun tentje door de hele dag buitenlucht. Elke keer als ik hier ben, en dat is minstens twee keer per jaar, ontdek ik weer iets nieuws. I kid you not. Alles líjkt hetzelfde: bos, strand en zee. En weinig anders te doen dan fietsen, lopen en zwemmen. En juist daarom ga je kijken, voelen en verschillen herkennen. Details. Cultuur. Een eigen manier van doen. Kijk eens met die frisse eilandogen naar de cultuur van je eigen organisatie. Een aantal haakjes:

 

“Op de boot heb je al vakantie”

Zodra je op de veerboot stapt begint het loslaten. Je bent meteen in vakantiestemming. Denk eens na over de reis van medewerkers binnen een organisatie. Hoe geef je ze een warm welkom, investeer je in groei en ontwikkeling en een positief gevoel? Al vóórdat ze een voet over de drempel hebben gezet.

 

“Van niets, iets maken”

Kleine dingen worden groots gewaardeerd. Op Terschelling worden liedjes gezongen over de kleuren van de eilandvlag*, is het boompje bij Ariensduun een landmark en zijn cranberry’s iets waar je ineens niet meer zonder kunt. Details zijn vet belangrijk. Ze maken of breken je cultuur. Hoe worden in jouw organisatie kleine successen gevierd? Niet alles hoeft in geld te worden uitgedrukt. Een persoonlijk kaartje, een strippenkaartje yogaschool, een speciale rol in een project of een zelfbedachte trofee zijn ook opties.

 

“Reserveren? Daar doen we niet aan.”

Je schuift gewoon aan en als er geen plek is, heb je pech. Dit zorgt voor een gevoel van vrijheid en flexibiliteit. Exact dat wat nodig is in een dynamische werkomgeving. Creëer je voldoende ruimte voor spontaniteit in jouw organisatie? Maak onverwachte uitdagingen tot vaste waarden in je organisatie. Die kun je overigens gewoon inplannen. 😉

 

“Het waait wel over”

Op Terschelling is het weer altijd goed. Ongeacht de omstandigheden. Eilanders hebben een relaxte houding en nemen de dag zoals die komt. In je bedrijf kunnen stormachtige stress-situaties heel overweldigend zijn voor medewerkers. Hoe geef je je mensen meer veerkracht en een positieve mindset? Omdenken dus die regenbui.

Op een eiland zijn gemeenschapszin, veerkracht, waardering voor details en flexibiliteit in de cultuur verankerd. Geef deze principes na je vakantie ook de ruimte in je organisatie en ervaar eens wat er gebeurd.

Rood zijn de wolken,

Blauw is de lucht,

Geel zijn de halmen,

Groen is het gras,

Wit is het zand,

Dat zijn de kleuren van het Schellingerland.

 

Bij Great Humans stellen we de bedrijfscultuur centraal boven alles. Het vormt de kern van je organisatie. Wij helpen organisaties bij het inzetten van je bedrijfscultuur als onderscheidende kracht in je arbeidsmarktcommunicatie en branding. Dat zorgt voor een natuurlijke aantrekkingskracht die je waar kunt maken en uit kunt bouwen.

 

Foto van Anke Laarhuis

Anke Laarhuis

Anke is een ervaren creatief strateeg en specialist op het gebied van bedrijfscultuur. Met een achtergrond in marketing en communicatie heeft ze een sterke focus ontwikkeld op het creëren van betekenisvolle merkstrategieën. Anke werkt als creatief strateeg voor Great Humans. Ontdek hoe culture branding jou kan helpen om voorop te blijven lopen, medewerkers te werven en te inspireren en samen jullie lastigste uitdagingen aan te pakken.

Zullen we kennismaken?

Wist je dat je heel laagdrempelig kun kennismaken met Great Humans en onze werkwijze? Gewoon door een korte kennismaking met ons te boeken.