Stel je jouw organisatie eens voor als een inpakcentrale. Elk pakketje dat de deur uitgaat, vertegenwoordigt niet alleen een product / dienst, maar ook de ziel en zaligheid van je team. Je bedrijfscultuur vormt de geheime mix aan eigen ingrediënten. Elk pakketje gaat de wereld in met een heldere boodschap en beleving: dít is wie wij zijn en dit is de manier waarop wij werken en met elkaar omgaan. Door deze cultuur stevig te verankeren in je employer branding strategie, maak je het verschil. Voor je huidige team én voor het talent dat je wilt aantrekken.

 

Geen idee waar je moet beginnen of wat je dan moet verpakken? Hieronder een aantal tips.

 

Echte verhalen: de verpakking die opvalt

Echte verhalen brengen jouw bedrijfscultuur tot leven brengt. Deel anekdotes en successen, maar ook de missers. Deze verhalen maken je cultuur tastbaar en herkenbaar.
Potentiële werknemers voelen zich meer aangetrokken tot een bedrijf dat open is over successen en uitdagingen. Dat maakt je menselijk en toegankelijk. En een merk is ook maar een mens.

 

Waarom werk je hier?

In plaats van te proberen de strategieën van bekende, succesvolle bedrijven zoals Coolblue te kopiëren, is het beter, echter èn leuker om de eigenheid van je eigen organisatie te vangen.
Wat onderscheidt jouw organisatie van anderen? Welke waarden en overtuigingen drijven jullie? Door trouw te blijven aan je eigen identiteit trek je mensen aan die echt bij je organisatie passen. En deze mensen gaan je organisatiemerk doorleven. Er ontstaan rituelen en gebruiken. This is how we work. This is how we do it. Je eigen inpakcentrale.

 

Hoe kom je tot deze rituelen?

Laat je leiden door je kernwaarden en je missie. Klinkt makkelijk he? Maar het formuleren van een missie blijft vaak bij het formuleren ervan. Een waarde als ‘samen’, ‘gedreven’ of ‘altijd een glimlach’ is fantastisch, maar dóet natuurlijk nog niks. Het komt pas tot leven als het wordt omgezet in acties. En ja:  dát zijn de rituelen; gebruiken die van een groep individuen en team maken. Gebruik de waarden van een organisatie als inspiratie om je missie daadwerkelijk te waar te maken.

 

Maar hoe begin je?

Leuk (en lekker) is het om mensen eens verplicht te laten klagen. Half uurtje helemaal los. Vertellen wat NIET goed is, waar ze van balen, sacherijnig van worden: dat lucht op.
Stel vervolgens de vraag: hoe kunnen wij dit met elkaar beter of leuker maken? Dat doe je vanuit de waarden van je organisatie. Schrijf ze op, plak ze aan de wand en wakker de creativiteit aan.
Op het moment dat medewerkers de ruimte krijgen om nieuw gedrag te ontwikkelen, ontstaat nieuwe cultuur. Daar is echter wel RUIMTE voor nodig. Experiment.
Er is dus helaas geen gouden formule. Iedere organisatie is anders, kent andere uitdagingen en heeft een ander karakter. Dat zorgt juist voor een uniek pakketje, uit jouw inpakcentrale.

 

Kortom:

Door echte verhalen te vertellen en unieke rituelen te ontwikkelen vanuit je kern, creëer je een onderscheidende en authentieke werkomgeving: jouw inpakcentrale. Omarm je eigenheid en bouw aan een cultuur die echt bij jullie past. Dit is de sleutel tot duurzaam succes en groei.

 

Voor de zomervakantie een mooie slag in maken?

Meld je dan aan voor de workshop ‘Culture eats strategy for breakfast’, op donderdag 17 juli van 13.00 – 17.00. https://www.greathumans.nl/blog/18-07-culture-eats-strategy-for-breakfast/

Foto van Anke Laarhuis

Anke Laarhuis

Anke is een ervaren creatief strateeg en specialist op het gebied van bedrijfscultuur. Met een achtergrond in marketing en communicatie heeft ze een sterke focus ontwikkeld op het creëren van betekenisvolle merkstrategieën. Anke werkt als creatief strateeg voor Great Humans. Ontdek hoe culture branding jou kan helpen om voorop te blijven lopen, medewerkers te werven en te inspireren en samen jullie lastigste uitdagingen aan te pakken.

Zullen we kennismaken?

Wist je dat je heel laagdrempelig kun kennismaken met Great Humans en onze werkwijze? Gewoon door een korte kennismaking met ons te boeken.