Creativiteit in je bedrijfscultuur? 

Waarom?

No brainer.

Creatieve medewerkers zijn nieuwsgierig, associatief en denken in mogelijkheden. Dat maakt ze gelukkiger in hun werk. En alleen daarom al is het belangrijk dat organisaties tijd en ruimte maken voor creativiteit. Het is de basis van humor, experiment, innovatie en plezier op de werkvloer. Je zorgt voor meer van die dagen dat alles lukt. De juiste ideeën op het juiste moment minder ‘toevallig’ maken.

Maar hoe doe je dat? Hoe maak je creativiteit tot een vaste waarde van je bedrijfscultuur? En nog belangrijker: hoe weet je zeker dat medewerkers niet lummelen in plaats van creëren? Trick question. Want: lummeltijd, suddertijd, inspiratietijd is het grootste cadeau dat je een organisatie kunt geven. In die tijd ontstaan namelijk nieuwe verbindingen, ideeën en oplossingen. Daar is wel wat voor nodig.

Ten eerste: moet je geloven dat creativiteit te ontwikkelen is. Het is geen aangeboren talent, maar prima aan te leren. Er zijn oefeningen voor denkers maar ook voor doeners.

Ten tweede: het doel is in eerste instantie ‘flow’ en niet ‘productie’. Dat voelt voor leidinggevenden vaak onconfortabel en niet productief. Toch is deze tijd nodig om je organisatie fris te houden en heel concreet aan je doelstellingen te werken. Een paar mooie voorbeelden:

Niet voor jezelf

Richt je blik eens op een heel ander vraagstuk, in andere branche.
Mooi voorbeeld: een van de IT professionals bij @Baseflow werkt in tijd van ‘de baas’ ook voor non-profit organsiaties die voor wie deze expertise normaal gesproken onbereikbaar of onbetaalbaar is. De oplossingen en ideeën die daar boven komen, brengen weer nieuwe inzichten: voor allebei!

Blijf in de box

Creativiteit is veel meer nurture dan nature. Dat betekent.. dat je het kunt trainen! Alles wat je aandacht geeft groeit. Innovatief denken dus ook. In the box thinking is een brainstorm techniek die ook (of juist!) de meest niet-creatieve geesten op een systematische manier innovatief leert denken. Je werkt hier met bouwstenen (mensen, elementen, producten, locaties) die er al zijn. Anders dan out of the box, waarin ‘alles’ kan, kies je hier voor begrenzing, door te werken met elementen die er al zijn.

Aan de hand van 5 denkregels ontwikkel je vervolgens systematisch nieuwe combinaties, ideeen of vormen voor het bestaande. Als je vanuit de bestaande situatie denkt (inside the box dus_ bedenk je 80% meer ideeen. Die ook nog eens goed bij je passen en vaak direct uitvoerbaar zijn.


Hoe geef jij ruimte aan creativiteit in je organisatie?

Foto van Anke Laarhuis

Anke Laarhuis

Anke is een ervaren creatief strateeg en specialist op het gebied van bedrijfscultuur. Met een achtergrond in marketing en communicatie heeft ze een sterke focus ontwikkeld op het creëren van betekenisvolle merkstrategieën. Anke werkt als creatief strateeg voor Great Humans. Ontdek hoe culture branding jou kan helpen om voorop te blijven lopen, medewerkers te werven en te inspireren en samen jullie lastigste uitdagingen aan te pakken.

Zullen we kennismaken?

Wist je dat je heel laagdrempelig kun kennismaken met Great Humans en onze werkwijze? Gewoon door een korte kennismaking met ons te boeken.